Hayes Lemmerz Autokola rozšiřuje využívání APS systému
Společnost Hayes Lemmerz Autokola již více než dva roky využívá i2 Factory Planner pro plánování a řízení výroby kol pro osobní automobily, tedy sortimentu, který tvoří klíčovou část zakázkové náplně tohoto podniku. Po dobrých zkušenostech z provozování tohoto systému podnik v současné době rozšiřuje užívání tohoto systému také na další výrobní sortiment, kterým jsou kola pro vysokozdvižné vozíky.
01.01.2003
Divize výroby kol pro vysokozdvižné vozíky byla řadu let ve stínu výroby kol pro osobní automobily. V minulém roce ale začaly obchody znatelně růst. Generální ředitel Jiří Adámek upřesňuje: „Výhled do budoucna vede k optimistickým prognózám. Uzavíráme nové obchody, zavedli jsme výrobu tzv. dělených kol pro naše významné zákazníky. Pokud výroba poroste tímto tempem, mohli bychom v horizontu 5 let dosáhnout magické hranice půl milionů kol ročně.“ Vysoký nárůst výroby, který se již projevil koncem loňského roku, odhalil slabé stránky procesu plánování převzatého současně s výrobou kol od sesterské firmy v Německu. Výroba kol pro vysokozdvižné vozíky zahrnuje plánování více než 300 základních typů kol. Vzhledem k množství požadovaných typů výrobků a jejich malé sériovosti je nutno provádět přebudování na linkách téměř každou druhou hodinu. Při těchto přechodech je třeba počítat s časy na přestavby, které jsou v řádech desítek minut a svou délkou značně snižují skutečnou využitelnost výrobních kapacit. Průměrné vytížení u klíčových strojů vzrostlo za posledních 12 měsíců vlivem nových zakázek téměř v desítkách procent. Tento nárůst začal způsobovat zpomalení procesu průchodu zakázek podnikem a vedl ke zvýšení rozpracovanosti a snížení spolehlivosti dodávek v čase. Dalším negativním efektem byla nízká úroveň přehledu o aktuální situaci ve výrobě a předpokládané struktuře výrobního plánu. Pracovníci obchodu nebyli schopni rychle reagovat na nově vzniklé požadavky zákazníků, případně v předstihu vysvětlovat termínové změny, které při náběhu výrob nových typů kol občas vznikly. Proto bylo rozhodnuto rozšířit využívání moderních plánovacích systémů kategorie APS při plánování výroby kol pro vysokozdvižné vozíky. „Výroba kol pro osobní automobily byla vždy našim stěžejním výrobním programem. Proto také první uplatnění APS systému bylo v našem podniku směřováno do této části výroby,“ uvádí Ing. Ludmila Fonioková, ředitelka pro informatiku a pokračuje: „Naše dosavadní zkušenosti s uplatněním APS systému jsou pozitivní, díky nim jsme dosáhli důležitých výsledků v podobě zvýšení využívání výrobních kapacit a zlepšení zákaznické spokojenosti. A tak nyní, když dozrál čas, a my stojíme před úkolem zlepšit kvalitu plánování i v oblasti výroby kol pro vysokozdvižné vozíky, máme jasno, jaký nástroj použijeme. Využívání systému i2 Factory Planner jsme se rozhodli rozšířit i do divize kol pro vysokozdvižné vozíky .“ Vedoucí rozvoje informačních systémů Vít Lednický k tomu říká „Implementace probíhala bez závažnějších problémů. Měli jsme již zkušenosti z provozu APS systému ve výrobě kol pro osobní automobily. Většina pracovníků implementačního týmu už byli zkušení harcovníci z předchozích etap projektu, kteří věděli, na co si dát pozor. Šli jsme do další fáze projektu s chutí.“ K dnešnímu dni je ve Factory Planneru namodelována výroba disků pro kola vysokozdvižných vozíků a výroba dělených kol. Výsledkem je zvýšení přehledu nad touto částí výroby, usnadnila se identifikace úzkých míst ve výrobě a zkvalitnila se práce obchodních manažerů při komunikaci se zákazníky. Nyní je možné značně kvalifikovaněji reagovat na nové poptávky, a to jak z pohledu termínového, tak objemového. Projekt ale zdaleka není u konce. Následující etapa zahrnuje modelování montáže kol pro vysokozdvižné vozíky. Základní charakteristikou této části výroby je složitý proces budování linek při přechodu mezi montážemi jednotlivých typů kol. Délka času budování je ovlivněna řadou specifických vlivů, které vycházejí z technických parametrů kol, jako např. počet upínacích otvorů, průměr středového otvoru a roztečné kružnice, zális, rovinnost dosedacích ploch apod. Tým tedy stojí před složitým úkolem, jehož cílem je zvýšit praktické využití montážních linek a minimalizovat tím ztráty. Průběh projektu je bedlivě sledován a má plnou podporu vedení společnosti. Dle vyjádření ge-nerálního ředitele Jiřího Adámka je využívání APS systému pro proces plánování výroby v plném souladu s firemní filozofii OPEX (Operational Excellence) zastávající principy neustálého zdokonalování a představující společnost Hayes Lemmerz Autokola jako prvotřídního světového výrobce kol s rostoucím počtem spokojených zákazníků, vychovávající nejlepší lidi a trvale snižující náklady.
O společnosti Hayes Lemmerz
Hayes Lemmerz International, Inc. je jeden z celosvětově vedoucích globálních dodavatelů automobilových a komerčních kol pro silniční dopravu, brzd, hnacích ústrojí, závěsů, konstrukčních a jiných odlehčených komponent. Společnost má přes 40 závodů, 3 společné podniky ve kterých pracuje přibližně 11.000 zaměstnanců. Hayes Lemmerz Autokola, a.s. je členem skupiny Hayes Lemmerz International, Wheels Group. Je výrobcem ocelových autokol pro osobní automobily. Je významným dodavatelem koncernů VW, Ford a OPEL. V poslední době získal kontrakt na dodávky pro nový závod Toyoty v Kolíně a PSA v Trnavě.
O společnosti LOGIS
LOGIS je dodavatelem expertních služeb a informačních technologií pro pokročilé plánování a rozvrhování. Dodávky jsou prováděny formou projektů zaměřených na zlepšení efektivity řízení a podporu obchodní úspěšnosti zákazníka. V rámci svých řešení společnost LOGIS používá metody a postupy pokročilého řízení a plánování, včetně vysoce výkonných informačních technologií z kategorie řízení dodavatelských řetězců (SCM) a pokročilého plánování (APS).