menu
  • Vyhledávání
  • TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY realizují projekt pokročilého plánování a rozvrhování

    Společnost TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY, a.s. (TŽ) realizuje se společností IBM Česká republika a LOGIS projekt na dodávku a implementaci systému pokročilého plánování a rozvrhování výroby. V rámci projektu jsou implementovány technologie společnosti i2 Technologies Inc. (i2) pro pokročilé plánování a rozvrhování hutní výroby. Projekt bude probíhat do poloviny roku 2006 a jeho účelem je zvýšení konkurenceschopnosti a ziskovosti TŽ.

    1.6.2005

    Co sledujeme tímto projektem

    Dosažením vysoké provozní dokonalosti ke zlepšení komplexního zákaznického servisu Sponzorem projektu za TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY je Ing. Jan Lasota, ředitel pro výrobu a obchod, který k projektu uvádí: „Jsme svědky neustále rostoucího tlaku trhu na to, aby ocelářské podniky dodávaly zákazníkům kvalitní produkty se stále vyšší rychlostí, spolehlivostí a pružností. To, co stačilo včera a jen tak tak stačí dnes, nebude už stačit zítra. V oblasti rozvoje kvality jsme udělali kus dobré práce a právem máme na co být hrdi. Nyní jsme se rozhodli soustředit se intenzivně také na to, jak lépe vyhovět potřebám našich klientů atraktivitou a spolehlivostí dodacích termínů. Největší rezervy v tomto smyslu jsou uvnitř našeho podniku. Těžko můžeme být rychlí a spolehliví vůči zákazníkům, aniž by se vysoká rychlost a spolehlivost staly základními atributy vnitřního fungování našich vnitřních podnikových procesů. A na co přitom nesmíme zapomenout – zlepšení na tomto poli musíme dosáhnout vysoce efektivně – jinými slovy, vysoká rychlost, spolehlivost a pružnost nás nesmí stát „všechny peníze“. Musíme se jich naučit dosahovat při nízkých nákladech. Víme, že je to úkol mimořádně náročný. Připomíná to tak trochu snahu nejlepších automobilek vyvíjet motory o co nejvyšším výkonu při co nejnižší spotřebě. Podobně i my musíme naladit náš podnikový proces plnění zakázek, aby při nízkých nákladech poskytoval vysoký výkon. To je předmětem projektu, k jehož realizaci právě přistupujeme. Tento projekt se neobejde bez využití vysoce účinných metod řízení. Klíčovou roli zde budou hrát pokročilé plánovací technologie a schopnost tyto technologie uplatnit v rámci systému řízení našeho podniku. Projektu přikládáme vysokou důležitost, vybrali jsme proto nejlepší dostupné technologie i dodavatele. Věříme, že projekt implementace pokročilého plánování je důležitým krokem k dalšímu zvýšení konkurenceschopnosti našeho podniku.

    Co projektem zlepšíme

    Vysoce kvalitním plánováním zvýšíme účinnost řízení Proces realizace zakázky je v našem podniku vysoce komplexní a velmi složitý proces. Na jeho fungování působí velké množství nejrůznějších časově proměnlivých vlivů a omezení. Dosavadní nástroje řízení nám neumožňovaly, aby tato omezení mohla být v potřebné míře zohledněna při rozhodování o tom, které operace a kdy na jednotlivých pracovištích provádět. Naše dosavadní nástroje nebyly schopny v krátkém čase vyhodnotit situaci a stanovit optimální postup v podobě plánu toho kdo, co a kdy má udělat. Byli jsme často nuceni rozhodovat, aniž bychom měli příležitost opřít rozhodnutí o komplexní a dostatečně podrobné vyhodnocení všech významných vlivů, stejně tak, jako jsme ne u každého rozhodnutí mohli domyslet jeho dopady do všech článků celého logistického řetězce. Řešení nám umožní včas odhalit hrozící problémy a přijmout opatření k jejich eliminaci. Jsme přesvědčeni, že přesnějším a citlivějším řízením, řízením na základě optimalizovaných plánů a rozvrhů vytvoříme předpoklady pro to, abychom při plnění zakázek dosahovali lepších provozních výsledků. Díky tomu pak budeme schopni naše dodávky zákazníkům plnit ještě rychleji, spolehlivěji a s větším přehledem než doposud.“

    S jakými předpoklady startujeme

    Osvědčeným řešením ke špičkovým výsledkům :Snaha zlepšit kvalitu plánování výroby v naší společnosti není nijak nová,“ říká Ing. Bohuslav Sikora, vedoucí přípravy a řízení výroby, kterému byla svěřena funkce koordinátora projektu. „Tématikou APS se zabýváme již od doby před čtyřmi lety, kdy jsme zahájili náš první projekt zaměřený na zlepšení plánování výroby nasazením APS technologií. Přestože se později ukázalo, že implementované řešení není schopno splnit naše požadavky, byly pro nás projektové práce přínosem. Poznali jsme lépe svoje potřeby a lépe jsme se zorientovali v problematice APS. Na způsobu vedení výběrového řízení, které jsme otevřeli v loňském roce, to bylo dobře znát. Jedním z klíčových parametrů, který jsme u uchazečů prověřovali, byla úspěšnost jejich implementací v podnicích srovnatelné velikosti a v projektech srovnatelného zaměření a rozsahu. Navštívili jsme společnosti, které s uchazeči realizovaly projekty a zjišťovali jsme, do jaké míry řešení podporuje sledované procesy a také jak projekt probíhal. Výběrové řízení trvalo rok a výsledkem je podepsaná smlouva se společností IBM, která ve spolupráci se společností LOGIS byla schopna nabídnout řešení, které z hlediska funkcionality splňuje naše náročné požadavky a dobře funguje v hutních podnicích s podobným charakterem výroby. Cítíme, že doba dozrála a myslíme si, že do projektu jdeme se silnými kartami: náš tým je dobře připraven, projekt realizují spolehliví a úspěšní dodavatelé a implementovat budeme špičkové informační technologie, které se v našem oboru již mnohokrát osvědčily.

    Jaké schopnosto realizací projektu získáme

    Musíme se naučit sestavovat vysoce kvalitní plány a rozvrhy, tak kvalitní, abychom je mohli s výhodou používat pro řízení našeho podniku. Hlavními výstupy implementace technologií pokročilého plánování proto jsou: 1. Schopnost vytvořit v krátkém čase kvalitní plán a používat ho jako nástroj pro řízení 2. Schopnost vytvořit v krátkém čase kvalitní rozvrh pro ocelárny a používat ho jako nástroj pro její řízení 3. Schopnost v krátkém čase přeplánovat a optimálně vyřešit dopady změn situace

    Technická stránka řešení

    Rozsah řešení, použité technologie, harmonogram … Nejlepších výsledků můžeme dosáhnout jen tehdy, pokud dokážeme plánem synchronizovat aktivity v co největším rozsahu našeho vnitřního dodavatelského řetězce. Rozhodli jsme se tedy pro řešení, které bude pokrývat celý výrobní tok od obou oceláren přes všechny válcovny (v Třinci i Bohumíně) až po úpravny válcoven do fáze předání výrobku na expediční sklad. Model rozvrhování ocelárny bude zahrnovat konvertory, sekundární metalurgii, obě ZPO, lití do ingotů a elektroocelárnu. Rozsah řešení činí náš projekt velmi ambiciózním. Ne všechny hutní podniky, které přistoupily k implementaci APS technologií, dokázaly implementovat takto komplexní řešení. Klíčovým modulem řešení je modul pro plánování a rozvrhování hutní výroby – i2 Factory Planner, který ve spolupráci s modulem pro alokaci volných zásob – i2 Material Allocator, poskytne funkcionalitu pro vytvoření optimalizovaného Hlavního plánu a rozvrhu výroby v rozsahu celého výrobního toku TŽ. Druhou oblastí řešení je detailní rozvrhování výroby na klíčovém provozu TŽ – ocelárně. Caster Scheduler – modul pro detailní rozvrhování – bude v koordinaci s Hlavním plánem zajišťovat plánování a řízení ocelárenské výroby a optimalizované řazení taveb na zařízeních plynulého odlévání. Tento projekt není experiment, ale implementace v ocelářství osvědčeného řešení. Dává nám to možnost na-plánovat projekt v rychlém tempu. Plánovaných 12 měsíců projektu sice bude „pořádný fofr“, ale těšíme se na to.“

    O společnosti TŘINECKÉ ŽELEZÁRNY

    Třinecké železárny, s tradicí od roku 1839, jsou hutním podnikem s uzavřeným hutním výrobním cyklem. S cca 5520 zaměstnanci jsou největším výrobcem dlouhých válcovaných výrobků v ČR a patří k vedoucím průmyslovým výrobcům v Evropě. Výrobkové portfolio představuje válcovaný drát, kolejnice, speciální tyče, betonářskou ocel, širokou ocel, bezešvé trubky a různé profily. Roční produkce oceli dosahuje 2,4 mil. tun, což představuje objem tržeb okolo 31 mld. Kč.

    O společnosti LOGIS

    LOGIS je dodavatelem expertních služeb a informačních technologií pro pokročilé plánování a rozvrhování. Dodávky jsou prováděny formou projektů zaměřených na zlepšení efektivity řízení a podporu obchodní úspěšnosti zákazníka. V rámci svých řešení společnost LOGIS používá metody a postupy pokročilého řízení a plánování, včetně vysoce výkonných informačních technologií z kategorie řízení dodavatelských řetězců (SCM) a pokročilého plánování (APS).