menu
  • Vyhledávání
  • VOP-026 Šternberk, s.p. implementuje systém pokročilého plánování

    VOP-026 Šternberk, s.p., přední český vojenský opravárenský podnik podepsal se společností LOGIS smlouvu o dodávce a implementaci systému i2 Factory Planner pro pokročilé plánování výroby.

    Šternberk, 22.12.2005

    VOP-026 Šternberk, s.p. (VOP-026), přední český vojenský opravárenský podnik podepsal se společností LOGIS smlouvu o dodávce a implementaci systému pro pokročilé plánování výroby (APS). V průběhu osm měsíců trvajícího projektu bude implementován systém i2 Factory Planner od společnosti i2 Technologies. Šternberský VOP-026, tradiční servisní středisko armádních obrněných kolových vozidel se jako jeden z mála českých vojenských opravárenských podniků dokázal vyrovnat s radikální změnou poměrů v naší armádě spojenou se zásadní redukcí armádního vozového parku. Pokles objemu vojenských zakázek byl v minulosti úspěšně kompenzován získáním zakázek z civilního sektoru. V současnosti jsou hlavními zákazníky výrobci stavebních strojů – společnosti FERMEC (Velká Británie) a SCHAEFF (Německo) – členové nadnárodní skupiny TEREX Corporation. Plnění zakázek z civilního sektoru zajišťuje samostatná strojírenská divize, pro niž je systém pokročilého plánování výroby i2 Factory Planner primárně určen. Ing. Martin Smolka, finanční ředitel společnosti VOP-026, k rozhodnutí implementovat systém pokročilého plánování říká: „Skutečnost, že je VOP-026 státním podnikem nijak nelimituje naši snahu uspět v dnešním vysoce konkurenčním prostředí. Potřeba být stále rychlejším a spolehlivějším partnerem našich zákazníků a na druhé straně nízká přehlednost o aktuální situaci ve výrobě, často se měnící požadavky zákazníků a nemožnost rychle přeplánovat a přitom okamžitě odhalit dopady nového plánu na všechny zakázky, nás přiměly uvažovat o zásadní změně systému plánování a řízení výroby ve strojírenské divizi našeho podniku.“ Ing. Antonín Kratochvíl, zástupce ředitele společnosti, popisuje průběh výběrového řízení: „V prvním kole výběrového řízení jsme posuzovali patnáct nabídek, do druhého kola postoupilo šest uchazečů, po shlédnutí prezentací a absolvování referenčních návštěv jsme vybrali dva největší favority, jejichž úkolem bylo vypracovat předimplementační studii a prokázat tím svou připravenost dobře zvládnout celý projekt. Po pravdě řečeno až finálové kolo výběrového řízení nás přesvědčilo o tom, že právě s LOGISem má projekt největší šanci na úspěch. O LOGISu jsme od začátku věděli, že je ve svém oboru špičkou, nicméně výběr jejich řešení jsme považovali za zbytečný luxus. Vždyť jako služební automobily jsme si také nepořídili Rolls-Royce, tak proč se nezachovat podobně v případě výběru dodavatele projektu APS? Na první pohled vypadala většina nabídek podobně a tak jsme zpočátku preferovali zdánlivou „zlatou střední cestu“. Teprve v dalších fázích výběrového řízení, tak jak jsme hlouběji pronikali do podstaty nabídek, jsme zjistili, že se v tomto případě příměr k automobilům vůbec nehodí. Koupíte-li si totiž auto nejvyšší třídy, doveze vás do cíle přibližně stejně spolehlivě, jako auto střední třídy, za které zaplatíte podstatně méně. Obě auta budou bezpečná, budou mít vše podstatné, co auto musí mít, aby mohlo dobře sloužit. Pro APS systémy ale taková analogie neplatí. Přesvědčili jsme se, že při bližším zkoumání lze zjistit, že mnohé nabízené APS sice slibují nízkou spotřebu a vysoký výkon, ale ve skutečnosti jim chybí některé podstatné věci – někdy například volant, jindy dokonce motor. A pokud už zůstanu u této automobilové analogie, ve světě automobilů platí, že prakticky ve všech autoškolách vás dobře připraví na řízení vozidla. S autoškolou pro APS systémy to už tak jednoduché není. Nejen proto, že kvalitní znalosti APS systému vyžadují experty s velkým „E“, ale také proto, že APS se provozuje v mnohem složitějším prostředí, než je silniční síť. Vedle dobré znalosti APS tak příslušní experti musejí být schopni i velmi dobré orientace v podnikovém prostředí. To se ale může zřetelně ukázat teprve v rámci předimplementační studie. Ta potvrdila, že specialisté LOGISu jsou schopni dobře uplatnit zkušenosti z mnoha úspěšných projektů ve strojírenských podnicích. Navíc jsme byli příjemně překvapeni jejich znalostmi specifické problematiky opravárenství, protože v dalším kole zvažujeme rozšíření využívání APS i do divize Vojenská výroba.“ „VOP-026 je prvním naším klientem, který je státním podnikem. Musím přiznat, že nás velmi překvapilo, s jak profesionálním přístupem jsme se v tomto podniku setkali. Nejde zdaleka jen o pečlivě zorganizované výběrové řízení, důsledné dodržování všech dohodnutých termínů a příkladnou součinnost při vypracování předimplementační studie – ale o jasné rozvojové cíle podniku, o důraz na zlepšování výkonu hlavního podnikového procesu, o zaměření na zvyšování rychlosti a spolehlivosti dodávek. To je to nejdůležitější, proč se domníváme, že zde jsou dobré předpoklady pro dobrý výsledek celého projektu“, konstatuje výkonný ředitel společnosti LOGIS Ing. Vladimír Seibert a dodává: „Samozřejmě v této chvíli je před námi ještě mnoho náročné práce. Práce, která je spojena s mnoha významnými a často citelnými změnami v tomto podniku. Těšíme se ale na ni, a těšíme se, že budeme mít možnost přispět k rozvoji tak zajímavého podniku, jakým VOP-026 ve Šternberku je.“

    O společnosti VOP-026 Šternberk

    Historie podniku sahá do roku 1951, kdy byly v nově vybudované výrobní hale zahájeny opravy vojenské pozemní techniky pro potřeby československé armády. Od šedesátých let dvacátého století se podnik specializuje na opravy kolových a pásových obrněných transportérů a bojových vozidel pěchoty, na počátku nového století převzal i opravy ženijní techniky. Úroveň oprav sahá od generálních oprav až po opravy v poli, včetně poskytování servisu mezinárodním misím. Mimo oprav byla různá technika modernizována, resp. přestavěna na uspokojení potřeb armády. Vznikla tak řada průzkumných, spojovacích, velitelských a účelových vozidel na pásových podvozcích. V minulých letech byla organizačním opatřením zakladatele, zařazením tří vojenských technických ústavů v Brně, Slavičíně a Vyškově, podstatně rozšířena náplň činnosti podniku. Významná část kapacit je nyní určena zejména pro řešení výzkumných a vývojových úkolů v oblasti pozemní techniky, průzkumných a pozorovacích systémů, zbraňových systémů, munice, vojenské chemie, radiotechnických průzkumných prostředků a materiálového inženýrství. S tím souvisí i tvorba provozní a výcvikové dokumentace, učebních pomůcek a zařízení. Podnik v těchto oblastech poskytuje podporu Armádě České republiky a jiným zákazníkům, výstupy výzkumných a vývojových kapacit jsou často realizovány ve výrobní základně podniku. V této oblasti je podnik zapojen do mezinárodní spolupráce s výzkumnými kapacitami dalších zemí a do expertní činnosti v rámci NATO a EDA. V minulých letech byla organizačním opatřením zakladatele, zařazením tří vojenských technických ústavů v Brně, Slavičíně a Vyškově, podstatně rozšířena náplň činnosti podniku. Významná část kapacit je nyní určena zejména pro řešení výzkumných a vývojových úkolů v oblasti pozemní techniky, průzkumných a pozorovacích systémů, zbraňových systémů, munice, vojenské chemie, radiotechnických průzkumných prostředků a materiálového inženýrství. S tím souvisí i tvorba provozní a výcvikové dokumentace, učebních pomůcek a zařízení. Podnik v těchto oblastech poskytuje podporu Armádě České republiky a jiným zákazníkům, výstupy výzkumných a vývojových kapacit jsou často realizovány ve výrobní základně podniku. V této oblasti je podnik zapojen do mezinárodní spolupráce s výzkumnými kapacitami dalších zemí a do expertní činnosti v rámci NATO a EDA. Významný podíl na obratu má strojírenská výroba, kde si podnik u zahraničních zákazníků vybudoval pozici spolehlivého dodavatele opracovaných svařenců. Kapacity podniku byly rozšířeny také v oblasti zkušebnictví, tím je umožněno, aby výstupy výzkumu, vývoje a výroby byly průběžně měřeny, zkoušeny a testovány s cílem poskytnout zákazníkům služby a výrobky v odpovídající kvalitě. Řada podnikových zkušeben je akreditována, podnik je držitelem osvědčení o shodě systému řízení jakosti s evropskými normami. Z opravny kořistní techniky se podnik změnil na firmu, schopnou řešit s pomocí špičkových technologií potřeby zákazníků od výzkumu až po zajištění servisu, na firmu s vysoce kvalifikovaným personálem s pozitivním vztahem k zákazníkům a jejich potřebám.

    O společnosti LOGIS

    LOGIS je dodavatelem expertních služeb a informačních technologií pro pokročilé plánování a rozvrhování. Dodávky jsou prováděny formou projektů zaměřených na zlepšení efektivity řízení a podporu obchodní úspěšnosti zákazníka. V rámci svých řešení společnost LOGIS používá metody a postupy pokročilého řízení a plánování, včetně vysoce výkonných informačních technologií z kategorie řízení dodavatelských řetězců (SCM) a pokročilého plánování (APS).